MiaLaiho

Linja-auton kuljettaja ei saa vaarantaa muiden turvallisuutta

Kuvat tieltä suistuneesta linja-autosta pysäyttävät hengen. Yhteinen lomamatka on muuttunut hetkessä turmatragediaksi. Ihmishenkiä vaatinutta Kuopion bussiturmaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä neljänä kuolemantuottamuksena. Asiasta on poliisitutkinta käynnissä ja mahdollinen tuomio kuullaan myöhemmin. Tulee mieleen, että miten näin pääsi käymään ja miten voitaisiin vastaavia tapaturmia jatkossa ehkäistä.


On siis oleellista kysyä, että onko toistuvasti ylinopeuden tai muun liikenneturvallisuutta vaarantavan ajotavan takia työkeikkoja menettänyt kuljettaja soveltuva henkilö ratin taakse. Ajoon sopimaton kuljettaja vaarantaa toiminnallaan sekä kuljetettavien että muun ympäristössä liikkuvien turvallisuuden.

Liikenteen turvallisuusviraston ajoneuvohallintokeskuksen julkaisemasta selvityksestä (5/2007) käy ilmi, että kuljettajien mukaan kuljetusyritykset eivät juurikaan selvitä tulevan työntekijän taustatietoja työhönottotilanteessa. Vain harvoilta haastatelluilta oli kysytty edes ajokorttia. Vastuu riittävästä ajo-oikeudesta jää näissä tapauksissa ainoastaan työnhakijan ilmoituksen varaan. Alalla saatetaankin värvätä tuttuja tai tutun tuttuja kuljettajia töihin taustoja sen enempää selvittämättä.

Poliisilla tulisi olla automaattisesti velvollisuus ilmoittaa ammattikuljettajan liikennerikoksista työnantajalle. Myös kuljetusyrityksillä tulisi olla mahdollisuus tarkastaa työntekijän liikennerikosrekisteri. Liikenne- ja viestintäministeriön olisi syytä selvittää kuljetusyrityksen velvollisuutta ilmoittaa poliisille, jos heidän kuljettajansa syyllistyy toistuvasti laiminlyönteihin. Lääkäreillähän on jo velvollisuus ilmoittaa heikentyneestä terveydentilasta ajoterveysasioissa. Myös sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla on oikeus ilmoittaa poliisille, jos ajokorttiluvan hakija tai ajo-oikeuden haltija ei täytä enää ajoterveysvaatimuksia jatkuvan päihteiden käytön takia. Olen jättänyt ministerille Bernerille kirjallisen kysymyksen tiedustellen mitä asialle olisi tehtävissä.

Kaaharien paikka ei ole matkustajaliikenteen ajotehtävissä. Mahdollisiin laiminlyönteihin syyllistyvien tulisi ensisijaisesti saada lisäkoulutusta. Viimekädessä hurjastelijoille voitaisiin määrätä ammatinvalinnanohjausta, jonka perusteella kuljetustyöhön soveltumaton henkilö ohjattaisiin muihin tehtäviin.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Minulla ei ole juuri Espoon suunnasta kokemusta julkisesta liikenteestä. Muuten HSL:stä on. Kansanedustaja kirjoittaa: ”Linja-auton kuljettaja ei saa vaarantaa muiden turvallisuutta”.
Vaarantaminen ei tuloksiltaan välttämättä ole realisoitunut riski. Kun taas tulee ensimmäiset rännät ja pakastelee, kannattaa lähteä bussilla kiertämään pääkaupunkiseutua. Sydämen kyvylle ottaa kierroksia ja sitä kautta verenkierrolle tekee hyvää, jos sydän kestää. Kuulee kanssa, kuinka koko bussillinen vetää henkeä samanaikaisesti; yhteisöllinen kokemus.

Aki Heiskanen

Lahdessa näkee paljon ammattikuskien (linja-autot ja rekat) räikeitä punaisiapäin ajoja.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

"Poliisilla tulisi olla automaattisesti velvollisuus ilmoittaa ammattikuljettajan liikennerikoksista työnantajalle."

Ei pidä olla, eikä tarvitse olla. Polisilla itsellään on ajokortin omistavan ajokelpoisuuden valvonta. Heille ne tiedot pitää tulla.

Bussikortin saamiseen pitäisi tulla korjaus, ettei ihan jokainen kurssin käynyt pääsisi heti "puikkoihin"
Nyt käytäntö on se että omatessasi henkilöautokortin, voit suorittaa kursin aikana kuorma-autokortin, jonka jälkeen kuuden kuukauden kurssin jälkeen pääset ajamaan ihmisiä.
Laki uudistuhan tehtiin aikoinaan kun Suomessa oli paljon henkilöitä joilla ei ollut kuin Kamelin ajokortti ja heitä piti saada työelämään, halpatyövoimaksi. Halpatyövoimaksi kelpasi myös Venäjän ja Viron ammattikuljettajat. PK-seudulla ilmiö on tuttu. Kun pk-seudun kuljettaja kanta uudistui radikaalisti, myös kolaritilastot lisääntyi.

Paras mitä voitaisiin tehdä on koulutuksen palauttamine samalle tasolla kuin aiemmin oli, kortin voi saada vain jos pidenpään ajanut muuta raskasta kalustoa. Se poistaa häiriköt pois ihmisten kuljetuksesta.
Lääkärille ilmoitusvelvollisuus sydän tai aivoperäisistä vakavista. sairauksista, kuljettaja uudelleen koulutukseen tai eläkkeelle.
Selvistä kaahaamista kortti pois ja ajoluokan pinentäminen. Ylinopeudet ei suoraan ole kaahaamista, vaan enemmänkin huolimattomuutta tai vahinkoja.
Tähän asti asiaa on katsottu ammatiharjoittamisen näkökulmasta. Korttia ei voisi ottaa pois edes rattijuopoilta, koska henkilö tarvitsee korttia työssään.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

ps. Olen itse ollut ammattikuljettajana ja sairauden takia palauttanut itse oma aloitteisesti kortin pois. Ei maailma siihen lopu.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Nämä on aika isolta osalta päättäjien aiheuttamia turmia.

Suomessa on tehty mm. kuljetusalalle pääseminen niin hankalaksi, että hyvistä kuljettajista on huutava pula. Ja kun ei ole hyviä, niin sitten palkataan mitä on tarjolla. Todennäköisesti näiden turmien takia lisätään vaatimuksia ja näin ollen kohta tilanne on vielä huonompi.

Eduskunnassa ei tunnou olevan ketään joka tajuaiai oikeasti mikä on se todellinen ongelma.

Toimituksen poiminnat